torsdag, april 17, 2008

Arbeidskrav 2

DIGITAL HISTORIEFORTELLING

Valget av multimodal læringsressurs ble digital historiefortelling. Dette falt seg inn å kunne være nyttig ute i skolen for å vise elevene. Tanken var å fortelle elever på ungdomstrinnet Henrik Wergeland i forbindelse med hans 200-årsjubileum i år. Tanken med den digitale historiefortellingen var at den skulle motivere og inspirere elevene til å lære mer om Henrik Wergeland, og kanskje kunne det blitt brukt som en motivasjonsøkt før et eventuellt Eidsvollbesøk.


Produksjonen av en slik digital fortelling tar lang tid. Et problem var å finne riktig bilder til emnet i tillegg til at de var lov å bruke. Det ble imidlertid hentet informasjon både fra bøker og nett, og bildene ble alt fra ”hjemmelagde” til bilder hentet fra nett. Sammensetningen av bilder, tekst og bakgrunnsmusikk foregikk i en blanding av Photo Story 3 og Windows Movie Maker.

Bilder ble mest hentet fra Wikimedia Commons siden denne var litt kjent. Bilder fra Flicker var det litt vanskeligere å finne rettigheter på. Side Wergeland levde for over 70 år siden var det lettere å finne bilder som hadde ekspandert på dato.

Positiv og negativ bruk av et slikt læringsmiddel

Når slike filmer skal lages av lærer eller elever er i hvert fall samarbeid og planlegging viktig. Her kan alle få bryne seg på sin oppgave samtidig som det skal settes sammen til et sluttprodukt. Jo flere hoder som jobber sammen jo flere ideer kan dukke opp og alle kan lære av hverandre. Filmen kan brukes som en motivasjon for elevene i for eksempel norsk. Her kan de finne ut mer om Henrik Wergeland eller lete eter flere forfattere som gjorde seg gjeldene rundt 1800 til 1900 tallet. Hvis elevene lager seg filmer selv kan dette være spesifisert på en viss ting ut fra filmen de allerede har sett. De kan fordype seg i et valgt emne. Den kan brukes i historietimen om Norge i union med både Norge og Danmark. Kan også benyttet som en innføring i romantikken. Når elever lager filmer selv kan de vise sitt produkt til andre i klassen/skolen, og lærerstoffet vil være tilgjengelig for alle hvis de finner et fellesområde å legge det på. Dette vil være til hjelp for både elever og lærere. Det negative er at det er svært ofte er tidkrevende og at det er lett å ”snuble” i den fella å bruke bilder/film uten tillatelser.

Her er resultatet:




Ingen kommentarer: