torsdag, april 17, 2008

Arbeidskrav 1

For å fortelle litt om arbeidskrav 1 gikk dette ut på å skrive en artikkel om et emne innenfor IKT i utdanning. Valget mitt ble å skrive om Arne Trageton og det å ”skrive seg til lesing” ved bruk av datamaskinen. Dette er en spennende og motiverende måte å lære barna bokstavene på. Eleven begynner med å lære den bokstaven de er mest interessert i istedenfor å sitte å lære de bokstavene de allerede kanskje kan. De får egenproduserte tekster. Elevene får lekse seg som de vil med bokstaver og dette på sitt nivå og i sitt eget tempo. Læreren er en slags veileder bare og prinsippet går ut på at det er to eller tre ved hver datamaskin hvor elevene gir tilbakemelding og følger opp hverandre.

Siden jeg ville bruke bilder som var illustrert i boken til Arne Trageton sendte jeg han en mail. All informasjon om hans arbeid er å finne på nettadressen http://ans.hsh.no/home/atr/tekstskaping/

Det var hyggelig at jeg fikk svar tilbake. Han kom med forslag og oppmuntringer og brenner fortsatt for ”prosjektet” sitt. Han har også forelest for Høgskolen i Østfold tidligere og ville gjerne komme å forelese igjen. På denne måten fikk jeg et godt tips om at å ”skrive seg til lesing” også kan bli benyttet til fremmedspråklige elever. Veldig spennende. Under legger jeg ut et par linker som forteller mer:

http://www.vahl.gs.oslo.no/vahl_medie/skriver_boker_selv.htm

Ingen kommentarer: