lørdag, april 19, 2008

Litt refleksjkoner rundt bruk av Wikibooks

I Wikibooks eller Wikibøker som det heter i den norske versjonen har du tilgang til å legge ut en artikkel, oppgave eller fakta om en ting du kan tenke deg å dele med andre. Hvem som helst kan legge ut ting her. En kan også redigere og kommentere på det som andre har lagt ut. I Wikibooks er siden omtalt som en ”samling av gratis bøker”.

Når en skriver en slik artikkel må man være nøye med å oppgi referanser og bruke bilder som er tillatt å bruke. En må sjekke opphavsrett og eventuelt be om tillatelse for å bruke bilder. Opphavsretten ligger hos den som har tatt bildet. Wikibooks har sin side som kalles Commons hvor du kan laste inn bildefiler og det er beskrevet hva slags tillatelser som er gitt for bruk av det enkelte bildet. Wikibooks beskriver det slik: ”Alt innholdet er lisensiert i forhold til GNU Free Doumentation License. Kort sagt vil det si at bidragsyterne har copyright på det de bidrar med, men at innholdet kan distribueres gratis hvordan man vil så lenge man henviser til kilden, altså Wikibøker”.

I Wikibøker fikk jeg skrevet om et emne jeg er svært interessert i, og jeg har prøvd å referere til kilder så godt som mulig. Det er lagt ut linker til aktuelle sider hvis vedkommende vil vite mer om emnet jeg har valgt. Bilder er også lagt ut. Ett bilde er hentet fra Commons og ett bilde er selvkomponert og lastet opp i Commons. På dette bilde er det valgt en tillatelse som gir alle rettigheter til å bruke bildet. Dette er en link til et bilde hentet fra Commons og dette er en link til bildet som er lagt og lagt inn av meg. http://no.wikibooks.org/wiki/Bilde:Datamaskin2.JPG#file

Sånn erfaringsmessig å gjøre dette ”prosjektet” i faget IKT for lærere har det vært lærerikt, men jeg ser også at det kunne vært gjort annerledes ved at flere hadde gått sammen om å samarbeide om ett emne istedenfor at flere har skrevet tilnærmet likt om samme sak. Skriveopplæring i norsk ser jeg en i tillegg til meg har skrevet om. Her finner jeg igjen Tragetons metode i skriveopplæringen hos vedkommende slik jeg også har gjort i min artikkel. Forskjellen er at min er en ren artikkel mest rettet til Tragetons skrivemetoder og hvordan dette kan gjøres i klasserommet.

På den annen side er dette en fin måte å få mulighet til å dele erfaringer og dele informasjon med andre. Det er min side, men den er åpen for alle slik at alle kan lese den. Derfor er det også viktig å vise til referanser så det du skriver virker troverdig. Hvis dette skulle vært en artikkel levert til lærer på papir hadde ikke denne kommet til nytte for andre på samme måte som den nå ligger åpen. Den hadde havnet i bunken med tusen andre papirer. På nett kan artikkelen få lov til å leve sitt eget liv.

Wikibooks/ Wikibøker

Engelsk versjon http://en.wikibooks.org/wiki/Main_Page

Norsk versjon http://no.wikibooks.org/wiki/Main_Page

Ingen kommentarer: